Hermed en opfordring: Tag det sidste nummer af Coop’s medlemsblad, Samvirke, under armen og gå hen til din lokale Brugs. Find uddeleren og spørg, om vedkommende kan stå inde for forsiden og artiklen. Fortæl, at konventionelle fødevarer ikke er sundhedsskadelige og at vi i landboforeningen tager skarpt afstand fra den skræmmekampagne, Coop lige nu kører.
Nyhedsbrev, Oktober 2017
Hermed en opfordring: Tag det sidste nummer af Coop’s medlemsblad, Samvirke, under armen og gå hen til din lokale Brugs. Find uddeleren og spørg, om vedkommende kan stå inde for forsiden og artiklen. Fortæl, at konventionelle fødevarer ikke er sundhedsskadelige og at vi i landboforeningen tager skarpt afstand fra den skræmmekampagne, Coop lige nu kører.
- 28.01.2022Info om medlemskontingent
- 17.11.2021Naturtjek i Horsens Kommune
- 31.05.2021Markkvandringer MUFJO-projektet
- 29.03.2021Status på MUFJO-projektet
- 10.03.2021Årsrapporten 2020
Nyhedsbrev, Oktober 2017
Af Jonas Würtz Midtgård, Go-gris I/S, ”Evasminde”, Østbirk. Mail: jowras@go-gris.dk
Coop vil med en ny kampagne sætte fokus på økologi, og vil samtidig fortælle, at konventionelle fø- devarer er fyldt med gift. I forbindelse med kampagnen har de omdømt oktober til ”øktober”.
I det seneste nummer af Samvirke bringes på forsiden et foto af en person, der spiser grøntsager iført beskyttelsesdragt og maske, og inde i bladet bringes en artikel med overskriften ”Pesticider? Det fik vi også i går”. En meget ensidig artikel.
Efter min mening – og mange andres - er redaktø- ren gået LANGT over stregen i forbindelse med artiklen om pesticider i frugt og grønt.
Coop har bestemt, at økologi er det bedste, og de fortæller samtidig historien om, at konventionelle fødevarer er fyldt med gift. De sender signalet om, at det er så farligt at spise konventionelle grøntsager, at det er nødvendigt at iføre sig beskyttelsesdragt. Det er bare for langt ude.
Det står frit for enhver, om man vil købe økologiske produkter, og det er godt, at der er en valgmulighed for forbrugerne, når de står ved køledisken. Men det er absolut ikke i orden, at Coop sætter de konventionelle fødevarer i et dårligt lys og skræmmer danskerne fra at købe konventionelle produkter.
Sandheden er, at vi i Danmark producerer nogle af verdens bedste, sundeste og mest kontrollerede fødevarer. Kritikken er helt urimelig.
I forbindelse med kampagnen og den måde, vi reagerer på fra landbrugets side, er det utroligt vigtigt, at vi står sammen. Denne gang handler det om frugt og grøntsager, næste gang handler måske om det kød, vi producerer. Uanset om man er mælkeproducent, svineproducent eller planteavler, bør vi reagere på en så usaglig og usmagelig kritik.
Artiklen i Samvirke bør ikke stå alene, vi skal følge op og tage til genmæle. Det her hører ikke til den slags angreb på vores erhverv, der skal ties ihjel, for desværre er det sådan, at jo flere gange noget usandt bliver sagt, jo flere er der, der tror på det.
Gennem de sidste dage har der været en livlig debat om det her i aviser og på de sociale medier, og rigtigt mange tager afstand fra artiklen og billedvalget. Noget boykotter ligefrem Coop’s butikker.
Min opfordring skal være, at man som landmand opsøger sin lokale Coop-butik. Prøv at konfrontér uddeleren med artiklen – og spørg:
- Vil han/hun stå inde for de billeder, der er bragt og for artiklen og dens indhold?
- Hvorfor sælges der udenlandsk frugt og grønt i butikken, hvis det er så giftigt, som de skriver i artiklen?
- Vil han/hun bringe det videre i deres interne system?
- Foreslå at bladene fjernes fra butikken, hvilket er sket mange steder i landet.
Fortæl uddeleren, at de mister kunder på det her – for det gør de. Mange mennesker tager afstand fra så useriøs og usmagelig en kampagne.
Når du nu alligevel er i Brugsen, så tag en hurtig gennemgang af, hvordan fordelingen af dansk/udenlandsk er i afdelingen for frugt og grønt. Det gjorde jeg i min lokale Coop-butik, og her var fordelingen ca. 50/50.
Jeg fandt kantareller fra Rusland, æbler og champignon fra Polen og selvfølgelig økologiske tomater og agurker fra Spanien.
Og masser af andre fødevarer er fra udlandet, blandt andet porchetta svinekød fra Italien, som er et af de EU-lande, der har det højeste medicinforbrug – hvor Danmark er i den modsatte ende med et af verdens laveste medicinforbrug i svineproduktionen.
Coop er ude på et sidespor med denne vanvittige kampagne. Det havde været bedre, hvis de havde kørt en ”køb dansk” kampagne, hvor de satte fokus på de mange gode danske kvalitetsfødevarer, der produceres – og efterspørges over hele verden. En sådan kampagne kunne sagtens indbefatte både konventionelle og økologiske produkter. Det kan uden problemer gå hånd i hånd. Der skal være plads til det hele – og plads til valgfrihed.
Coop har glemt, at kunderne selv vil vælge, når de handler. De vil bestemme, hvad vi forbrugere skal købe og putte i munden, og de har besluttet, at det eneste rigtige er økologi. Alt andet er ramt af gift, og det i en sådan grad, at det skal illustreres med billeder af folk med gasmaske og beskyttelsesdragt på. Det skal vi reagere på og tage afstand fra.
Hermed ønsker jeg dig en god dialog med din lokale brugsuddeler.
Venlig hilsen Jonas Würtz Midtgård
Medlem af Østjysk Landboforening